چرا دین اسلام و مذهب شیعه را انتخاب کردم ؟ |
متن شبهه :
پاسخ + افشای مغالطه در متن شبهه : 1. کلام خدا در عدالت و درستی کامل است. تردیدی نیست. لیکن باید در نظر گرفت که برخی از آیات مربوط به شرایط خاصی بود نه برای شرایط عادی. هرگاه آن شرایط خاص پدید آید آن حکم نیز لازم الاجرا خواهد شد و گرنه خیر. (در ادامه مثال زده خواهد شد.) 2. بهتر و بدتر صفاتی نسبی هستند. ممکن است دو چیز هر دو کامل و درست باشند. اما بسته به شرایط ممکن است یکی "بهتر" از دیگری باشد. 3. اما مغالطه ای که در متن شبهه رخ داده این است که مطرح کننده ی شبهه ، علتِ نسخِ آیات یا همان عوض کردن برخی احکام قرآن را نادیده گرفته است. (حداقل اشاره ای به آن نکرد) گویی تصمیم خداوند برای عوض کردن و جایگزین کردن آیات بهتر به جای آیات قبلی، بی دلیل و از سر دلبخواهی و بدون حکمت است. 4. باید توجه داشت که نَسخِ آیات یا همان تصمیم خداوند برای عوض کردن و جایگزین کردن آیات بهتر به جای آیات قبلی، فقط در چند مورد انجام گرفت. آن هم بر اساس دلیل و رویه ای منطقی. چون در ابتدای رسالت پیامبر، جامعه اسلامی در اقلیت بود و یا به هر دلیلی امکان اجرای برخی احکام وجود نداشت، خداوند احکامی موقتی صادر کرد تا وقتی که موقعیت فراهم گردد و حکم نهایی صادر شود. مثلاً در باب احکام مربوط به مجازات زناکار، در ابتدا این چنین حکمی صادر شد :
اما بعدها وقتی موقعیت فراهم شد، خداوند آن راهی که وعده داده بود را قرار داد و چنین حکم کرد:
می بینیم که در آیه ی دوم خداوند آیه را اول را نسخ کرد. در واقع با حکمی "بهتر" تکلیف را مشخص کرد. چون در زمان نزولِ آیه اول موقعیت بیان حکم اصلی فراهم نبود. لینک مرتبط : پاسخی به شبهه تناقضات قرآن + توضیح معنای تناقض مشاهده آیات : سری اول آیات :
و کلام پروردگار تو، با صدق و عدل، به حدّ تمام رسید هیچ کس نمىتواند کلمات او را دگرگون سازد و او شنونده داناست.
پیش از تو نیز پیامبرانى تکذیب شدند و در برابر تکذیبها، صبر و استقامت کردند و (در این راه،) آزار دیدند، تا هنگامى که یارى ما به آنها رسید. (تو نیز چنین باش! و این، یکى از سنتهاى الهى است) و هیچ چیز نمىتواند سنن خدا را تغییر دهد و اخبار پیامبران به تو رسیده است.
در زندگى دنیا و در آخرت، شاد (و مسرور) ند وعدههاى الهى تخلّف ناپذیر است! این است آن رستگارى بزرگ سری دوم آیات :
هر حکمى را نسخ کنیم، و یا نسخ آن را به تأخیر اندازیم (یا حکمش را به فراموشی بسپاریم)، بهتر از آن، یا همانند آن را مىآوریم. آیا نمىدانستى که خداوند بر هر چیز توانا است؟
و هنگامى که آیهاى را به آیه دیگر مبدّل کنیم [حکمى را نسخ نماییم]- و خدا بهتر مىداند چه حکمى را نازل کند- آنها مىگویند: «تو افترا مىبندى!» امّا بیشترشان (حقیقت را) نمىدانند [ دوشنبه 92/11/7 ] [ 7:40 صبح ] [ Smuslim ]
[ نظر ]
|
|
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |